Monday, March 30, 2009

Nizar Main Tipu Lagi

Penamaan calon bagi pilihan raya kecil Bukit Gantang menjadi bukti hitam putih dokumen calon PAS, Datuk Seri Nizar Jamaluddin yang diterima dan disahkan bagi melayakkannya bertanding tertera pekerjaan semasa beliau kini adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Pasir Panjang bukannya Menteri Besar Perak.

Sama ada sedar atau tidak, borang pencalonan tersebut yang diisi berdasarkan peruntukan undang-undang dan satu pernyataan rasmi oleh sesorang calon boleh disifatkan sebagai pengakuan Nizar sendiri bahawa pekerajaannya kini hanya seorang ADUN dan bukannya Menteri Besar seperti yang dipertahankannya.

Malah apabila ditanya oleh wartawan mengenai perkara itu, Nizar memberikan reaksi ringkas “itu semua sejarah”. Adakah ia bermaksud jawatan Menteri Besar telah menjadi sejarah .

Namun, beliau masih cuba untuk bermain dengan kata-kata apabila diajukan soalan berkenaan dengan berakta, beliau masih lagi Menteri Besar Perak yang sah.

Persoalannya kenapa pekerajaan Menteri Besar itu tidak dicatat dalam borang pencalonan.


Dalam pilihanraya kecil Bukit Gantang, Nizar akan berentap dengan calon BN, Ismail Safian dan calon bebas Kamarul Ramizu.

Ismail 49, adalah seorang anak tempatan yang berasal dari Kampung Kubu.Beliau adalah bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Bukit Gantang.

Kamarul Ramizu, 42, pula merupakan seorang usahawan.

Kawasan Parlimen Bukit Gantang mempunyai 55,562 pemilih berdaftar, termasuk 136 pengundi pos dengan pecahan 63.5 peratus pengundi Melayu, Cina (27.1 peratus), India (9.1 peratus) manakala yang lain (0.2 peratus)

No comments:

Post a Comment